Grant Teton

21 september 2018 - Jackson, Wyoming, Verenigde Staten

Hagelstenen dalen op de camper neer waardoor we worden gewekt. Omdat de hoogte van Yellowstone NP circa 2300 mtr. is kan mooi weer veranderen in spontane winterse buien. De tenten om ons heen zijn al vertrokken en we hebben ze niet eens horen vertrekken.
We gaan richting Grant Teton waar we RV campingground zoeken met meer faciliteiten, zodat Marianne beter kan rusten. Op Colter Bay hebben we nog net de laatste plek met alle voorzieningen kunnen bemachtigen.  Zij die net na ons reden balen en wij hebben geluk. Een oudere karakteristieke cowboy helpt ons vlot, echter pas na 12:00 en één nacht is mogelijk. Hij verteld over de gebruikelijke gevaren en de locatie waar we staan.  Het is vooral opletten geblazen omdat een grizzly met twee jongen hier rondlopen. Dus bbq wordt niet geadviseerd en alles opbergen niets buiten laten staan.

Grand Teton ligt net onder Yellowstone en heeft bergtoppen over de 4100 mtr. Dit park heeft geen geisers anders was dit het NP van the state geweest. Hier lopen o.a.  Bisons beren en wapiti's rond. Het is een waar kano eldorado in verband met de gletscher meren en rivieren.

Marianne probeert te rusten en ik ga hiken langs het water wie weet spot ik de beren, ook al is dit een kleine kans.
De wolken en zon wisselen elkaar af wat de hike bijzonder mooi maakt. De hikingsstok gaat mee en ook mijn rugzak. Deze is gevuld (als er iets mis gaat) met drinken, koeken, zaklantaarn, mobiel, warmte deken, poncho, ehbo setje en een mes. Tja, je bent tenslotte onderdeel van wildlife en de elementen van moeder aarde.
Op het eerste aanwijsbordje staat bearspray, loop niet alleen, maak geluiden. Gewoon lezen Alex...... en doorlopen. Een toevallig te gemoed komende ranger maakt geen opmerking. Doorlopen dus....

Als ik de waterrand Jackson lake bereik zie ik geen mensen meer. Het pad is goed te doen en gaat rondom een schiereiland. Kort naast me loopt een hert en doet alsof zijn neus bloed. Onderweg is het een komen en gaan van rode eekhoorns en grondeekhoorntjes.
Ganzen, kuifeenden en reigers zitten langs de oever en stranden welke veelal bedekt zijn met stenen. Vanaf deze oever zie ik de Grant Teton en mount Moran. Onderweg kom ik een oudere vrouw tegen en we maken een praatje. Zij komt hier al vele jaren. De beer met de twee jongen zijn vaak op dit schiereiland maar veelal in de vroege ochtend of tegen de avond aan. "Bear number 239" is een vrouwtjes beer die hier succesvol zijn tweede worp groot brengt. Deze beer zoekt de omgeving met mensen op omdat zij zich met de jongen veiliger voelt voor grotere mannetjes grizzly beren. (Deze zorgen voor 70% van de kills van baby beren). Dus mensen zijn haar niet vreemd, maar het is en blijft een bear dussss.... Onderweg maak ik een stoel van oude stronken en kan zo mooi kijken langs de oevers.

De herfstzon breekt vaker door.
Ik zit te genieten van de zon bij de camper en verbaas me over de Amerikanen en hun conversaties en hun harde stemgeluid. (ze houden wel van natuur maar hun levenswijze is er niet naar).
De grondeekhoorntjes doen zich te goed aan een paar pinda's die op de grond liggen en genieten mee van de zon.
De griep van Marianne wil nog niet vlotten ze baalt van dit ongunstig moment , maar je kunt er nu eenmaal niets aan doen. We passen daarom het reisschema aan en kijken wat morgen brengt.

De rode zon gaat onder en het wordt al snel donker. Ooh.. wat zijn wij blij dat we de eerste dag al een extra gewatteerde deken 2.2x2.2mtr. van €12.-- en twee extra kussens à € 2.35 hebben gekocht bij de walmart.

Groetjes

@ allen bedankt voor de beterschappen
@Anton en Linda de foto's komen noodgedwongen deze keer van het mobieltje.
@ John lekker hoor al die heerlijke gerechten op de app en wij maar campinfood. haha

Ons netwerk op de mobiel is slecht vooral de prepaidzero.com met het AT&T netwerk is problematisch, laat staan de service waarom we.  verzoeken. De usasim.com van T mobile werkt beter is ietsje duurder maar onbeperkt voor een maand. We hadden in het één na dunst bevolkte land van de wereld Namibië nog betere dekking.

1. MHe:
    Beterschap voor Marianne
  2. Erik en Bea:
    👍👌
  3. Marja Euverman:
    21 september 2018
    Hmmm.dus nog niets beter.
    Goed voor haar zorgen,veel vitamientjes erin...en rust nemen.
    Beterschap!!
  4. Erik en Bea:
    21 september 2018
    Wat vervelend voor Marianne die griep en wat een waardeloos moment. Beterschap Marianne. Alex moet je haar maar extra verwennen 😜
    Jij durft helemaal alleen hiken, ik heb gelukkig Erik bij mij of ik hier veel aan heb weet ik niet als ik een Grizzly tegen kom 😉 hi heeft wel een Berenspray aan zijn riem hangen haha 😂
    Wij gaan weer rijden naar Glacier National Park hopen dat we daar ook een Grizzly spotten of een cougar ooh nee die heeft Erik al, hahaha 😂😂😂
    Groetjes van ons
  5. Eveline:
    21 september 2018
    Beterschap Marianne, hopelijk herstel je snel en kun je weer genieten van de vakantie.
  6. Mirry:
    22 september 2018
    Marianne beterschap ook hier sla je je doorheen.
    Alex vermaakt zich ook zo te lezen en een klein beetje spanning houd je scherp.
  7. Lammie:
    22 september 2018
    Heel veel beterschap💐 en hoop dat mama beer en de kleintjes zich nog ff laten 🐾🐾 zien eekhoorntjes zijn ook zeer fotogeniek 🚙📷